fredag 4 april 2008

Kriget: del 1

Barnet går på förskola. En förskola med fin, men ack så outbildad personal. Barnet trivs. Jag har däremot en del invändningar mot verksamheten. Men barnet trivs, och det är ändå det viktigaste.
Jag tycker om att försöka förändra saker till det bättre. Således påpekar jag ständigt saker för förskolans chef i hopp om att kunna påverka. På förskolans hemsida står också att läsa att chefen gärna vill ha föräldrarnas synpunkter. Med osynlig skrift står nog på samma hemsida att trolls synpunkter tacksamt undanbedes.
Hur kan man annars förklara att jag inte hört ett pip ifrån chefen sedan mitt första mail i början av januari, med uppföljningsbrev i mitten av mars!
Brev nr ett var fyllt av konstruktiva förslag på förändringar och förbättringar samt raka frågor om chefens syn på utbildad/outbildad personal. Sådant jag som förälder tycker mig ha rätt att få reda på.
Brev nr två var mindre sött, men fortfarande i en trevlig ton. Rakare frågor och skarpare formuleringar.
Från chefen + stab har jag alltså ännu icke hört ett ljud annat än en hälsning via barnets personal att breven nått fram och skall besvaras.
När? Ingen som vet.
Och i väntan på detta sker följande:
Idag låg en ful rosa lapp i föräldrainformationsrullen (en folieklädd toarulle - mig lurar inte lite glitter. Bajspapper är alltid bajspapper...). Där stod att läsa att nu får jag inte längre parkera barnets vagn i det där för avsedda skjulet på gården.
Anledning 1: Det är få förskolor i området som kan erbjuda det.
Jaha - vad i h-e har det med just denna förskola att göra?
Anledning 2: Vagnarnas utförande har de senaste åren blivit större och tar således mer plats och när förrådet är överfullt parkeras vagnar utanför skjulet till fara för ungarna-
Jaha! Så trängseln i vagnförrådet har alltså inget att göra med att barngrupperna blivit större?

Puckon!
Det enklaste vore väl att börja med att fråga alla föräldrar om någon/några kunde tänka sig att förvara vagnen hemma över dagen, eller kanske rent utav kunde tänka sig att låta bli att ta med vagn till förskolan. Om det visar sig omöjligt kan man börja rota i alternativa vagnsparkeringar.
Men ge mig för h-e inte en rosa lapp i folieinklädd bajspappersrulle som talar om att det från och med måndag är förbjudet att nyttja vagnsförrådet.

Sådana här saker gör denna mamma till ett riktigt gammalt fult och elakt troll. Satt i telefon en bra stund idag för att utröna om den plats utanför grinden som vi nu är anvisade att använda som parkering strider mot lagen på något sätt.(På den rosa lappen står käckt att vi nog bör införskaffa lås och regnskydd till vagnarna. Oh, tusen tack för tipset! Jag som just tänkt ställa vagnen ensam på en närförortsgata 6h om dagen utan lås. Här kan man för fn inte ens lämna barnvagnen på bvc utan att låsa fast den)
Jag trodde jag vunnit en seger då jag tillsammans med tjänstvillige L på gatukontoret uteslutit att de sökt tillstånd för markupplåtelse. Men då såg L plötsligt att förskolan hade hyresavtal på hela kvartersmarken och den minimala gräsplätt som vi föräldrar i framtiden ska använda som parkering ingår i det avtalet...
*morr*

Men tro inte att slaget är förlorat. I kväll komponerar detta troll ett tredje brev till denne förskolechef. Och nu har jag slut på artighetsfraser.

Jag är en skitförbannad, arbetslös kulturarbetare och jag har tid att vässa pennan.
Jag är livsfarlig.

Krig.

Inga kommentarer: