torsdag 27 mars 2008

Tvättstugan, en ständigt källa till...

...nya trevliga kontakter.
Jag älskar tvättstugan i vår källare. Ideligen knyter jag nya kontakter där. Tänk att tvättstugan är ett så laddat ämne för oss svenskar. Antingen har någon stulit någons tvättid eller så har någon glömt rensa luddfiltret i tumlaren. För att inte tala om idioterna som tvättar på tider som inte ens existerar i bokningssystemet eller till och med använder EGNA BOKNINGSPLUPPAR! Då ser man ju inte vem det är som tvättar och det är enligt föreningens stadgar förbjudet att tvätta anonymt! Morr...

Så är det inte i "min" tvättstuga.
I vårt lilla hus råder frid i tvättstugan. En allmänt bjussig inställning bland föreningens medlemmar gör att jag med glädje går ner och bokar mig en tid.
Det var i tvättstugan jag först började tala med tyska grannen i trappen brevid. Jag var höggravid och skulle just till att hänga tvätt när någon med andan i halsen rusar in i torkrummet för att hämta den tvätt han glömt. Det var startskottet för en riktigt god grannsämja. Idag är han och hans lilla familj viktiga människor i mitt liv som deltidsgräsänka. Min dotter är dessutom omåttligt förtjust i denne man och har inget emot att tillbringa tid hos dem så jag kan pipa iväg på viktiga middagar.
Han var också min räddare då jag låg däckad i magsjuka då han försåg oss med proviant och desinficeringsmedel. Vilken hjälte!
Tvättiderna är väl tilltagna och de gånger jag smugit ner för att "stjäla" lite tvättid har jag alltid blivit väl bemött av den som egentligen har patent på just de timmarna.
Idag gjorde jag en stressad fjällenresenär en tjänst genom att dela med mig av maskiner och torktumlare under "min" tid så karln kunde få resa med rena kalsingar i bagaget.
I tvättstugan har jag också fått kontakt med grannen H som nog är den som bott längst i huset. Han brukar komma med sin cykel i källargången då jag pysslar med tvätten.
En dag hade han med sig en hel kasse äpplen från sin koloniträdgård som han skänkte mig.
Jag har fortfarande kvar äppelmos i frysen.
Länge leve tvättstugan!

Inga kommentarer: