söndag 18 januari 2009

Vila

Ibland är umgänge med andra den bästa vilan. Man får vila lite från sig själv. Som i helgen. En god vän jag sällan träffat på riktigt behövde sängplats och frågade mig om hon fick låna en soffa i mitt liv. Det fick hon. Och jag fick en anledning att bjuda in ytterligare en vän samt köra ut maken och bjuda vännerna på middag och vin. Lilltrollet var med oss, men fick nöja sig med apelsinjuice.
Och som jag tycker om dessa människor. Båda dessa vänner har jag att tacka internet för. Vi träffas om kvällarna på samma forum. En av dem har jag dessutom nöjet att vara granne med här i Årsta. Vi stämde träff på javasavi och omedelbar och ömsesidig kärlek uppstod. Det är över ett och ett halvt år sedan. Den andra vännen träffade jag faktiskt först i lekparken. För över två år sedan. Nästan två och ett halvt. Hennes ögon etsade sig fast i mitt minne och jag tänkte att hon kunde nog blivit en vän. Men vi sågs aldrig i parken igen. Av en händelse träffades vi på forumet och jag fick då förklaringen till att vi aldrig sprungit på varandra igen: hon hade flyttat till Öland.
Igår kväll hade jag alltså nöjet att ha bägge dessa vänner på besök i mitt hem. Vi åt lite mat, drack bubbel och rosé och pratade om det mesta. Jag blev lite mer levande. Lite distanserad från allt som varit så väldigt tungt i livet det senaste året. Stundom har det verkat oöverstigligt att bjuda hem folk kvällstid. Jag är så trött ända in i själen. Och vid kl 21.00 går vanligtvis min ridå. Men det jag glömt var den energi goda vänners sällskap ger. Hur skönt det är att vila från sig själv och sina gamla spöken.
Och hur skönt det är att prata väsentligehet i mörkaste natten.


Menyn:

Fransk potatissoppa med fänkål och saffran (ett recept jag snott av Suziluz)

Bulgursallad med valnötter, persilja, aprikoser (saltå kvarns), citron
Grillad Halloumi
Yoghurtsås med honung och citron

Äppelpaj med halvsmält vaniljglass (lilltrollet bestämde efterrätten, men somnade i min famn innan den kom på bordet.)

Inga bilder från sammankomsten blev tagna. Det hade jag inte en tanke på.

Inga kommentarer: