måndag 26 januari 2009

Energidränage

Jag har sökt ett jobb. Dvs jag har författat en ansökan och skickat in den till angiven adress och fått bekräftelse på att mottagaren mottagit mailet. Och nu sitter jag här i soffan som en död sill. Eller kanske mer en döende sill, för vid liv tror jag att jag är. Kanske är det så att det kostar extra mycket energi för en kulturarbetare att skriva en traditionell ansökan för att det är så sällan man behöver göra det. Men nu när jag söker jobb utanför mitt yrkesområde så får jag snällt försöka anpassa mina personliga brev därefter. Svårt och energikrävande till tusen. Vilken tur att jag hade en chokladkaka (marabou frukt och nötter) i skafferiet. Den + en kopp java i finaste kaffekoppen kanske kan få mig på banan igen. För när lilltrollet kommer hem krävs en hel del energi att hålla henne på bra humör. Operation nappavvänjning inleddes igår kväll, på lilltrollets initiativ. Hon ångrade sig bittert vid läggdags, men jag försökte vara en fast men öm moder och hjälpte henne komma till ro utan plastbit i munnen. Jag tror i och för sig att hon somnade mer av utmattning än av min lugnande stämma. Eller så var det tanken på den utlovade presenten på onsdag som slutligen fick henne att fullfölja nappavslutet. Att få välja fritt i Lekiabutiken i Globen torde vara rätt lockande för en snart fyraårig tös. Dyrt för mamman, dock.

Inga kommentarer: