tisdag 23 december 2008

-Näääj!

vrålar lilltrollet. Iklädd Bamsenattlinne och håret i fem flätor för att det annars spikraka håret ska vara lockigt imorgon och tvärklippt kort lugg står hon i dörren till sitt rum och ylar sin protest. Hon är söt som socker och jag får jobba hårt för att inte brista i skratt. För nu måste hon faktiskt åtminstone ligga i sin säng. Imorgon ringer klockan och vi har en tid att passa. Tåget tänker avgå vid 10.25 och det väntar inte på oss. Och hon är segstartad om morgnarna, vår pärla. Vi kommer få dra henne ur sängen, det vet jag.
-Jag vill inte! Det är orättvist! Hon har blivit mycket medveten om orättvisor, vår tös. Ibland glömmer jag att hon bara är tre och ett halvt.
-Jag tänker inte sova! Och tomten kommer till alla barn, inte bara de som lyssnar på sin mamma och pappa. Hon trular med munnen lite osäkert på det där sista.
Sen går hon tillbaks till sängen med pappan i släptåg. Så ligger de där och trängs i juniorsängen tills hon slocknar. Då har pappan kramp i benet som han inte kunnat sträcka ut ordentligt på en halvtimme.

God Jul, vänner.

Inga kommentarer: