fredag 16 maj 2008

Jag - en halvmessyr.

Vännen och kollegan bjöd med mig på generalrepetition på nationalscenens senaste storsatsning. Det var trevligt. I alla fall den första halvan av det hela. För sedan var jag tvungen att gå. Min lillfisa ska hämtas på förskolan vid ett visst klockslag. Det har jag skrivit papper på.
Så det blev en halv föreställning som var nästan färdigrepeterad.
Lite som jag är.
Lite som mitt liv.
Halvt.
Jag är skådespelerska, litegrann. Men inte tillräckligt för att kvala in till teateralliansen som nyanställer ett fåtal lyckliga frilansare. De senaste tre åren ska man ha minst 12 månaders anställning inom yrket. För exakt tre år sedan blev jag mor. Det innebär att jag har ca 14 månaders föräldraledighet under den perioden. Och så har jag varit arbetslös.
Nä. Jag får inte ihop till 12 månader under den perioden. Deras andra krav: under de senaste femton åren ha haft minst fem års sammanlagd anställning vid statsunderstödd teater, antingen institutionsteatrar eller fria teatrar med statligt bidrag för sin verksamhet, det klarar jag.
Men de tre senaste åren har inte handlat om teater för min del. Det har handlat om barnet, trollungen, lillfisan. Och om att överleva sedan den andra alliansen tog över makten i Svearike.

Och jag känner mig lite som en bluff, eller en halvmessyr. Jag känner mig inte som skådespelare på riktigt, trots att jag innan lilltrollet i allra högsta grad försörjde mig som sådan.
Jag känner mig inte heller som mamman med stort M, kanske för att jag inte är riktigt som alla andra mammor i lekparken.

Jag är splittrad och vet varken ut eller in.
I sommar ger jag mig på en ny branch - turisbranchen.
Jag ska guida kunskapstörstande/turistande människor runt omkring en sevärdhet i Östergötland.
Vad gör det mig till? En skådespelarutbildad småbarnsmor med anställning som guide.
Det snurrar i min skalle. Och mitt i dessa tankar blandas dagens halva genrep in och jag står i mitten som en androgyn Tintomara och hör sufflösen väsa att jag hoppar i texten och den enorma vridscenen jagar mig vidare ut i kulissen.

Dags för semester från mig själv ett tag, tror jag.

Inga kommentarer: