söndag 28 mars 2010

H*J*Ä*L*P

Jag behöver hjälp.
Hjälp med att få tummen ur & att få upp entusiasmen.
Jag vet inte riktigt var den tog vägen (entusiasmen alltså, tummen sitter där den ska) och jag behöver den mer än någonsin om jag ska orka den här sista tiden på skolan. Missförstå mig rätt, jag älskar min utbildning och är tacksam för den här chansen.
Men...
Det vi gör just nu är liksom inte det jag vill göra i framtiden. Och likväl ska jag lägga många veckor och mycket energi på just detta projekt som väl är att ses som ett slags examensarbete.
Jag längtar efter ledighet, efter små finurliga projekt och sköna sammarbeten. Efter lite flyt och lite inspiration.
Mina pappershögar här hemma vittnar om min bristande energi. De växer som dammråttorna i hörnen och ger mig dåligt samvete vid blotta åsynen. Ibland rättar jag till tornen så att de inte ska rasa. Men annars gör jag ingenting här hemma.
Jag låter maken städa, tvätta, diska, natta Lilltrollet, hämta och lämna på förskolan osv.
Jo, jag ser till att räkningarna blir betalda när maken påminner mig om det. Det gör jag. Men annars är jag en oengagerad och oinspirerad mamma och hustru också.

Så hur tusan ska jag få upp lite entusiasm för mitt slutprojekt? För får jag mer lust till det sköter liksom det andra sig själv.

1 kommentar:

Johanna sa...

Ja du, vännen, det här med inspiration och motivation är inte lätt. Jag funderar jättemycket på det själv, och funderar på att börja samla på motivationstips i en egen liten anteckningsbok som jag tar fram när den behövs. Det blir ju liksom som en negativ spiral också, när man väl sunkat till sig och sjunkit ner i träsket så är det så svårt att ta sig upp igen.

För mig brukar det funka att komma igång. Ja, det är ju ett riktigt dåligt tips, men har jag väl kommit igång med något litet så brukar det skapa en positiv spiral istället, så att jag kommer igång med resten också. Finns det någon liten lätt del av arbetet som du kan börja med? Eller ta det svåraste och jobbigaste först, så är du ju nästan klar sen...? Finns det något med slutprojektet som du ändå känner att du brinner för, någon del som känns lärorik, som du kan använda som merit etc? Koncentrera dig på det positiva kanske.

Jag vet inte om det var något som hjälper dig, men jag hoppas att du snart hittar motivationen att komma igång.

Kram!