måndag 13 oktober 2008

Jaha - nähä.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det. Definiera för länge tack, säger jag. Jag tror ta mig tusan att jag väntat färdigt för hela livet.
Jag väntar så många besked nu. Och det rör sig om saker som betyder något för mig, saker som kommer påverka mitt liv. Saker som kan innebära gott. Det låter stort, och på sätt och vis är det också det.
Snart får jag veta om SöS erkänner sitt misstag. Gör de det får jag i samma veva veta vad en akutoperation där patienten förlorar två liter blod + en äggledare är värd i reda pengar.
Snart får jag också veta om vår lägenhet blir såld och hur mycket vi behöver låna av farbror Bank för vår nya lya. Visning på söndag och måndag. Jag är smått handlingsförlamad av skräcken att den ska förbli osåld. Då står vi med dubbla lån och dubbla hyror. Det klarar vi inte länge.
Jag väntar jobbesked. Svar på ansökningar till jobb utanför mitt egentliga utbildningsområde. Jag vet att ansökningstiden gått ut.
Sedan har jag en annan väntan som väl egentligen pågår mest hela tiden. Väntan och längtan efter ett syskon till Lilltrollet.
Jag tycker jag har väntat länge nog.
Nu behöver jag besked.

Från köket slingrar sig doften av nybakat rågbröd in i min själ som balsam. Den doften lindrar, omhuldar. Jag tänker bre ett tjockt lager bregott på en varm smörgås och dricka ett glas iskall mjöl till. För några sekunder kan jag drömma att jag är barn igen och att mamma kommer göra allt bra.

Inga kommentarer: